I samband med att Cirque de Solei är i Stockholm inför sitt besök i september och eventuella samarbete med Cirkus Cirkör hade jag möjlighet att träffa dem båda för att diskutera tillväxt och företag. DI skriver också om hur Cirque de Solei har vuxit från en gatucirkus till en nöjesindustri med omsättning på 5 miljarder. De har 900 artister anställda vilket också innebär att 50 personer kontinuerligt åker världen runt för att hitta nya talanger.

Att prata med vice VD Gaetan Morency är inspirerande. Han menar att driva cirkus är att driva företag, men det leds av kreatörer. Han säger att det har tagit tid att hitta controllers och jurister som är villiga att anpassa sig till företagets vision istället för tvärtom. Eftersom exportsuccén nu är ett faktum så visar det sig att det lönat sig att stå på sig.

Det är dessutom ett av få företag med omsättning i den storleksklassen som jag träffat som har ett lokalt och äkta intresse för sociala- och miljö frågor. När de byggde sitt huvudkontor (ja, ni kan ju fundera på hur det ser ut) så valde de att lägga det i ett av det mest utsatta områdena i Quebec med en stor soptipp runt hörnet. Soptippen var enligt dem en möjlighet till förse anläggningarna med biogas både genom uppvärmning och el. Dessutom är det bra att var nära gatans puls för det är där de riktigt nya konstformerna skapas.

Världen behöver fler möjlighetsinrinriktade och företagsamma människor!

Annonser