När jag gick i gymnasiet hade jag en lärare som visade Michael Moores genombrottsfilm Roger and me för oss. Det var en mycket bra lärare, faktiskt den bästa jag haft, som introducerade oss för Moore många år innan han blev allmänt känd i Sverige. Sedan dess har jag sett fram mot och fascinerats av hans filmer. För även om Michael och jag inte är ense om allt, och även om hans värld ibland blir lite väl svart-vit så är Moore onekligen en mycket skicklig berättare. Hur många skulle exempelvis klara av att göra en två timmar lång film om sjukförsäkringar och få publiken att sitta kvar? Det är vad Moore lyckas med i Sicko, som helt klart är en av hans bättre filmer. Sicko har Sverigepremiär den 5 oktober. Det lär bli mer debatt då.

Moore intervjuas för övrigt i Fokus, som nu är tillbaka efter sommaren. Hittar dock inte artikeln på nätet.

sicko_waitingroom_final_sm.jpg

