Om Facebook kan påverka valutgången eller inte är väl frågan vi alla gått och grunnat på den senaste tiden. Nu vet vi. Svaret är ja. I alla fall lite. Åtminstone kanske. Allt enligt en undersökning gjord av Christine Williams och Jeff Gulati vid Bentley College som TechPresident skriver om.

Enligt Williams och Gulati, som studerat Facebook-användandet i samband med det  amerikanska kongressvalet förra året, fick de kandidater som lyckades samla många supporters på Facebook också fler röster. Men, betonar man, det är inte Facebook i sig som får folk att lägga sin röst på kandidaten. Istället bör man se antalet Facebook-supportar som en värdemätare på en kandidats allmänna popularitet, såväl online som offline. Det vill säga, är man populär på Facebook är man förmodligen populär i verkligheten också. Och popularitet leder till popularitet. “Using Facebook isn’t going to make a candidate win or lose but using the site will help them do better than they would have done without it, summerar Gulati. Lite grann som den berömda bandwagon-effekten alltså. Hela Williams och Gulatis undersökning finns här.

TechPresident är för övrigt en mycket intressant sajt med en hel del matnyttigt om hur de amerikanska presidentkandidaterna använder sig av Internet.

Annonser