I en intervju med Aftonbladets Belinda Olsson avslöjar idag statsminister Fredrik Reinfeldt att Filippa Reinfeldt aldrig har bakat några mandelmusslor. Avslöjandet lär inte direkt rucka världen. Men för  egen del är det ändå skönt att en hemlighet som jag burit på sedan januari nu är offentlig.

Bakgrunden är följande. När Lisa Wärn i början av det här året skulle börja som Maud Olofssons pressekreterare ville jag välkomna henne med något gott. Och vad kunde vara mer lämpligt att bjuda på än mandelmusslor fyllda med grädde och hjortronsylt? Allt enligt ett recept från statsministerns frus mamma. Men trots assistens från min sambo ville det sig inte. Mandelmusslorna blev mer mandelsmulor än något annat. Väldigt goda mandelsmulor visserligen, men inget man kunde bjuda på.

När jag så träffade en av Filippa Reinfeldts kollegor i landstingshuset kunde jag inte låta bli att beklaga mig över det svåra receptet. Han lutade sig sakta fram över bordet och sa tyst ”Det är inte Filippas fel. Det var inte hon som bakade mandelmusslorna”. Något som alltså idag bekräftas av en så säker källa som statsministern själv.

Huruvida mandelmusslorna ändå äts hemma hos Reinfeldts har jag förstås ingen aning om. Men oavsett vem som ser till att de utsökta bakverken återfinns på kakfaten så vet jag i alla fall att det är någon som är väldigt duktig på att baka. Eller i alla fall bättre än vad jag är.

