Fokus.se kan man få experternas kommentarer till det amerikanska valet. Inte oväntat så har Fokus lyckats samla 6 män som kommentatorer. Inget fel på Eric, Johan, Jonas, Aaron, Johan och Kristoffer. Men i år – då det i alla fall finns en kvinnlig kandidat med – så hade jag hoppats på fler kvinnliga så kallade expertkommentatorer i media. Men jag erkänner. Jag är nörd och tänkte därför ge mitt alldeles egna svar på Fokus frågor. 

1. Vem stödjer du och varför?
Hillary Clinton. Trots att hon har förfallit åt triangulering och taktiserande under valkampanjen så står hon, i grunden, för en liberal politik. Hon har också den kompetens och erfarenhet som gör att hon från första dagen i Vita Huset kan göra skillnad.

2. Vem tror du blir respektive partis kandidat?
Hillary Clinton mot John McCain.

3. Vilken sakfråga kommer att avgöra respektive primärval?
För demokraterna kommer det att vara viljan till förändring. Många av de som idag drabbas av bolånekrisen är de som tjänat minst på republikanernas politik. För republikanerna så handlar det om att behålla fokus på Homeland Security

4. Vem tror du sitter i Vita huset om ett år?
Madam President Clinton och Barack Obama

5. Varför just hon?
För att hon i valkampanjen kan personifera bade förändring och erfarenhet

7. Vem är USA:s bästa president genom tiderna?
Jag gillar, på ganska osakliga grunder, JFK.

8. Varför är du nörd när det kommer till amerikansk politik?
Så mycket av det som blir politisk vardag i Sverige föds i USA. Kampanjknep, opinionsmätningsinstrument med mera föds ju i USA. Dessutom påverkas Sverige och Europa i högsta grad av vem som blir USA:s president.