Att Göran Persson ska tala i Oslo den 1 maj har uppmärksammats i flera nationella medier. Men när jag läser min gamla lokaltidning Katrineholms-Kuriren upptäcker jag den riktigt stora nyheten – Persson ska även tala i Sköldinge , ett litet samhälle mellan Flen och Katrineholm där jag råkar vara uppväxt. (Nyheten är publicerad den 3 april så det bör inte vara ett aprilskämt, men man blir ju lite osäker).

Det är ingen vild gissning att Perssons tal kan komma att ta Sköldinge ur en medieskugga som man levt i bra länge. Senast Sköldinge uppmärksammades nationellt var förmodligen på 80-talet då det skedde en tågurspårning mitt i samhället (med direktsändning i Aktuellt, eller möjligen Rapport).

Dessförinnan var det troligen löparen Dan Waerns framgångar på löparbanorna under 50- och 60-talen som renderade viss uppmärksamhet till samhället (han lär enligt den lokala historien ha startat sin karriär genom att nöta kolstubben på Sköldinge IP).

Dessutom lär Perssons tal mångdubbelt öka antalet deltagare i Sköldinges 1 majtåg. Det är i och för sig inte så svårt eftersom det bara brukar vara ett tiotal deltagare.

