Financial Times har en härlig bilaga som heter ”How to spend it”. Den är fylld av vackra väskor,skor och smycken av en kaliber som man aldrig ser i Sverige (när inte EU kommissionär Nelie Kroes är på besök…)

Trots en den finansiella turbulensen så spenderar man på och toppar med ett ”Passion for fashion” nummer. Halvvägs genom tidningen så inser jag att det verkligen är en brittisk tidning. Fem affärsresenärstyper karaktäriseras. Ordföranden som exploaterar utvecklingsländer, den store filosofen, entreprenören, den internationelle godhets ambassadören och marknadsföraren. Och de är alla refererade till och tecknade som män.

 

 

Och om det inte ändrats väldigt mycket senaste fem åren så är det få kvinnor i business class, men trots det så känns det verkligen konservativt och gammaldags att se dessa manliga profiler.

 

Ett roligt citat om ”den internationella godhets ambassadören” måste jag apropå ingenting dela med mig av:

 

”The former politician turned international goodwill ambassador has entered that never-never land of rich friends, lucrative speaking engagements and private planes that welcomes all modern world leaders when they finally step down form the job of running their country. Gone are the days when a head of state would retire quietly to write his memoirs and play a little golf; today he enters a second, more profitable phase of his career.”

Annonser