obama1Idag är det tre dagar kvar tills Barack Obama installeras som USA:s 44:e president. Kampanjen som ledde honom fram till vita huset var rekordlång. Och många är de som försökt att knäcka framgångskoden. Budskapet, strategierna och kampanjmetoderna, inte minst hur man använde Internet, har alla lyfts fram som förklaringar.

Och visst är det nog så. Men något som många tycks förbigå är något så simpelt som stämningen i kampanjen.

För faktum är att Obama, till skillnad från sina konkurrenter, lyckades genomföra sin 21 månader långa kampanj utan några större uppslitande avhopp eller offentliga gräl mellan nyckelpersoner.

I Times ”Person of the year”-intervju med Obama får han just frågan om vad i hans ledarskap som är så framgångsrikt. Och även om alla försök att själv definiera sin storhet ska tas med en stor nypa salt är svaret intressant.

I don’t think there’s some magic trick here. I think I’ve got a good nose for talent, so I hire really good people. And I’ve got a pretty healthy ego, so I’m not scared of hiring the smartest people, even when they’re smarter than me. And I have a low tolerence of nonsense and turf battles and game-playing, and I send that message very clearly. And so over time, I think, people start trusting each other, and they stay focused on mission, as opposed to personal ambition or grievance. If you’ve got really smart people who are all focused on the same mission, then usually you can get some things done.

Strategierna, budskapen och förmåga att navigera sig i medielandskapet är alla viktiga ingredienser för att nå ända fram. Men kanske är det så att den som till allt det lägger något så simpelt som en kampanjs kultur kommer ett viktigt steg närmare att knäcka koden till den framgångsrika politiska kampanjen.

Annonser