Träffade en kvinna på ett mingel som hälsade mig med orden ”Snygg dräkt. Är ni så snyggt klädda på jobbet?”. Jag hade ljus brun (kamelhårsfärgad) dräkt och mörkbrun polo på mig och svarde att departementsledningen är och förväntas vara ganska formellt klädda.

Kommentaren gjorde mig grymt irriterad tills jag kom på vad det var. Kvinnan, som är en aktiv feministisk debattör i näringslivet, hade fällt den kommentar som hon sannolik anklagat män för att fälla i olika sammanhang. Hon gjorde ett klassikt förlöjligande. Hon hade aldrig kommenterat en man med en modern kostym, skjorta med färg utan slips – vilket är jämförbart. Han hade inte ansetts för stilig för att jobba på departementet. För honom är det självklart att bära maktkläder.

Även feminister måste vakta på vad det är de säger!

