Tågoperatörernas VD Peder Wadman skriver idag på SvD Brännpunkt om regeringens förslag om höjda banavgifter.
Eftersom en hel del fakta utelämnas i Wadmans artikel kan det vara bra att tänka på att:
1) Sverige har idag Europas lägsta banavgifter, möjligtvis efter Norge.
2) De höjda banavgifterna ska gå direkt till förbättrat underhåll. Säger man nej till höjda banavgifter innebär det att man vill ha minskat underhåll, såvida man inte har andra idéer om var pengarna ska tas ifrån.
3) Statens utgifter för banunderhållet idag är ca 5,1 miljarder kronor (Tabell 3.39 här). Banavgifterna beräknas för år 2010 ge 565 miljoner kr, dvs ca 11 % av kostnaderna.
4) Alliansregeringen har redan höjt underhållet till järnvägen med nästan 40 %
5) De höjda banavgifterna beräknas leda till ett höjt biljettpris mellan Göteborg och Stockholm på 2 kronor.
2 kommentarer
Comments feed for this article
2 augusti, 2010 den 4:33 e m
Ett Pendlarliv's Blog
[…] finner sätt att effektivisera verksamheten, istället för att höja biljettpriserna. Enligt bloggen departementet skulle det innebära en avgiftsökning på biljettpriset med 2 kronor för en resa mellan Stockholm […]
7 september, 2010 den 9:17 f m
Orimlig Expressen-tolkning « Departementet
[…] har skrivit tidigare om de höjda banavgifterna men jag upprepar […]